22 Mart 2010 Pazartesi

Örnek Olay Yöntemi
Örnek olay yöntemi, gerçek hayatta karşılaşılan problemlerin sınıf ortamında çözülmesi yoluyla öğrenmenin sağlanmasıdır. Bu yöntem öğrencilere bir konuyu ya da bir beceriyi kazandırmak ve o konuda uygulama yaptırmak amacıyla kullanılır. Günlük hayatta karşılaşılan gerçek bir problemin çözümü için de kullanılır...

14 yorum:

güliz özge dedi ki...

UYGULANIŞI
Örnek olay öğretmen tarafından sınıfa getirilebileceği gibi, katılımcıların çevrelerinde yaptıkları gözlemler sonucunda da düzenlenebilir. Örnek olayı içeren bir rapor üzerinde çalışan öğrenciler, ilk önce olayın mahiyetini öğrenirler, daha sonra varolan verileri analiz ederek değerlendirirler ve en sonunda da bir çözüme ulaşırlar. Bu durumda, bir grup öğrenci bir araya gelerek kendi deneyimleri hakkında önce kısa hikayeler yazarlar, daha sonra bu hikayeleri gruptaki diğer üyelere yüksek sesle okurlar ve onları gruptaki öğrencilerle tartışırlar.

leyla özçiçek dedi ki...

ÖRNEK OLAY YÖNTEMİNİN FAYDALARI
Öğrenciler, farklı problemlerin çözümüne ilişkin başkalarının ya da otorite figürlerinin açıklamaları yerine kendileri gerçek yaşamın problemleri ile yüz yüze gelirler.
Öğrenciler belli bir sorunla ilgilendikleri için ilgi, güdü ve dikkatleri genellikle yüksektir.
Öğrenciler ders kitabı dışındaki içerik ve materyallerden de yararlanma imkanı bulmuş olur.
Tüm öğrencilerin tartışmalara katılası sağlanır.
Problem çözme becerisi ve alışkanlığı geliştirilir.
Üst düzeyli hedef davranışlar öğrencilere kazandırıldığından, öğrencilerde kavrama, analiz, sentez ve değerlendirme becerisi daha iyi gelişir.
Öğrenciler diğer öğrenci arkadaşları ile sürekli bir iletişim içersinde bulunmalarından dolayı farklı görüş ve düşüncelere saygı duyma alışkanlığı kazanırlar.
Etkili dinleme ve karar verme becerisi geliştirir.
Öğrencilere diğer öğrencilerle çalışma imkanı sağlanır.

Unknown dedi ki...

Örnek olay incelemesinin iyi uygulanabilmesi için dikkat edilecek hususlar
Pedagojik olarak tartışılabilecek ve eğitsel sonuçlar çıkarılabilecek olaylar seçilmelidir. Seçilen olayların öğrencilerin seviyesine uygun olması sağlanmalıdır.
Örnek olay mümkünse film olarak, veya resim, ses kaydı vs. olarak sınıfa getirilmelidir. Olayın doğru aktarılması hususunda şüphe olmamalıdır.
Olay güncel olmalı, sınıfın düşünme ve tartışmaya katılma güdülerini arttırmalıdır.
Öğretmen olay üzerindeki mümkün tartışmaları önceden düşünebilmeli, gerektiği yerde konunun dağıtılmasını engelleyerek, gerektiğinde tartışmaları yumuşatarak konunun eğitsel değerini her zaman yüksek tutmalıdır.
Zamandan tasarruf etmek için benzer olayların başka yerlerdeki gelişimleri ve çözüm yolları üzerinde ön bilgiler hazır tutulmalıdır. Bunun için herektiğinde öğretmen ve bir grup öğrenci, olay üzerinde iyi bir ön araştırma yapmalıdırlar.
Örnek olay üzerine ortaya konan fikirlerin uygulanma biçimleri de iyi tartışılmalı ve izlenmelidir.

Adsız dedi ki...

Bu yöntemin amacı;
Bağımsız düşünme, orijinal fikir üretme ve bunu ortaya koyma ve tartışma özelliklerini geliştirmek
Öğrencileri belli bir soruna yönelterek güdülerini yükseltmek,
Eleştirel düşünme ve karar verme becerileri geliştirmek
Soyut düşüncelerini pratiğe ve bunu da uygulamaya dökmelerini sağlamaktır ve ayrıca konuyu kavratmak ve o konuda uygulama yaptırmak amacıyla kullanılır.

Unknown dedi ki...

Öğrenci etkinliğine dayalı güdüleyici bir öğretme yaklaşımı olan, öğrencinin öğrenme sürecine etkin olarak katıldığı ; buluş yoluyla öğrenme yaklaşımını temel alır.Kavrama düzeyindeki davranışların kazandırılmasında kullanılır.

Özlem dedi ki...

ÖRNEK OLAY YÖNTEMİNİN SINIRLILIKLARI

Yöntemin çok iyi planlanması gerekir.
Öğrenciler yeterli düzeyde bilgi, beceri ve ön bilgilere sahip değilse yöntemin öğrenme-öğretme hedeflerini gerçekleştirmesi mümkün değildir.
Uzun zaman alır.
Öğrencilerin ve öğretmenin yapacağı etkinliklerin önceden çok iyi hazırlanması ve planlanması gerekir.
Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur.
İncelenmesi düşünülen olaya tam olarak uyan bir örnek olay yamak bazen güç olabilir.
Yöntemin uygulanması esnasında bazı öğrenciler başat bazıları da çekinik durabilirler. Öğrencilerin bazıları bu tür etkinliklere katılmak istemeyebilir.
Sınıfı kontrol etmede, tartışmaları yönetmede ve değerlendirmede zorlukla karşılaşılabilir.

Unknown dedi ki...

Örnek Olay Öğretmen Tarafından Hazırlanacak ya da Yazılacaksa Şu Noktalara Dikkat Edilmelidir:

Örnek olay gerçek mi
Örnek olay anlamlı mı
Örnek olay orijinal mi
Örnek olay kendi içerisinde mantıklı ve bütünlük taşıyor mu
Örnek olay öğrenme ilkelerine göre düzenlenmiş mi .

Bununla birlikte örnek durumun dersin hedef- davranışları ve konularla ilişkili olması önemlidir.

Demet Gökmen dedi ki...

Örnek olay metodu, belirli bir öğretim konusu ile ilgili gerçek hayatta karşılaşılan problemlerin sınıf ortamında neden, nasıl ve sonuç ilişkisine göre incelenerek çözümlenmesi yoluyla öğrencilerin o konu ile ilgili bilgi, beceri ve tutum kazanmasını sağlamak ve benzer olaylar karşısında daha hızlı ve etkin çözüm yolları bulmalarına yardımcı olmak için kullanılır. Bu yöntem daha çok kavrama ve üstündeki bilişsel davranışların kazandırılmasında kullanılır.Bana göre örnek olayla ilgili öğrencilere ön bilgiler verilmeli, bu amaçla olay yazılı bir rapor haline getirilerek öğrencilere dağıtılmalı ya da filme alınarak gösterilmelidir. Olay sınıf önünde dramatizede edilebilir.

Unknown dedi ki...

Örnek olayda asıl olan yaşanmış gerçek olaylardan hareket etmektir. Öğretmen planladığı öğretim faaliyetine uygun olarak, öğrencilerin davranışlarını değiştirmek amacıyla hayalî olarak da bir olay üretilebilir yani bir senaryo uydurabilir.
Böyle bir durumda eğer anlatılacak konu kişilere zarar verecek bir boyutta ise olayın yerini, zamanını ve kişilerini değiştirmesi gereklidir.
Öğrenci örnek olayda anlatılan bir durumla karşılaştığında daha önce öğrenmiş olduğu davranış formuna göre hareket ederek problemi kolaylıkla bertaraf edecektir

Adsız dedi ki...

Örnek Olay Yönteminin Sınırlılıkları

Yöntemin çok iyi planlanması gerekir.
Öğrenciler yeterli düzeyde bilgi, beceri ve ön bilgilere sahip değilse yöntemin öğrenme-öğretme hedeflerini gerçekleştirmesi mümkün değildir.
Uzun zaman alır.
Öğrencilerin ve öğretmenin yapacağı etkinliklerin önceden çok iyi hazırlanması ve planlanması gerekir.
Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur.
İncelenmesi düşünülen olaya tam olarak uyan bir örnek olay yamak bazen güç olabilir.
Yöntemin uygulanması esnasında bazı öğrenciler başat bazıları da çekinik durabilirler. Öğrencilerin bazıları bu tür etkinliklere katılmak istemeyebilir.
Sınıfı kontrol etmede, tartışmaları yönetmede ve değerlendirmede zorlukla karşılaşılabilir.

Adsız dedi ki...

Örnek Olay Yönteminin Kullanılması

Dersin hedef-davranışlarına ve öğrencilerin seviyelerine, olgunluk düzeylerine uygun bir örnek olay oluşturunuz.
Öğrencilerin örnek olaylar üzerinde daha bilinçli ve etkili çalışmalarını sağlamak için yönteme ısındırma etkinlikleri ekleyin
Örnek olayı, süreçte görev alacak öğrencileri ve bunların rollerini açık bir biçimde hazırlayınız gerekirse yazınız. Eğer öğretmen gerçek bir olayın sınıfında tartışılmasını istiyorsa yer zaman ve kişi isimlerini değiştirmeyi unutmamalıdır.
Olayın dersin amaçları yönünde ve öğrencilerin konudan uzaklaşmadan tartışmalarını sağlayacak ipuçları ve sorular hazırlayınız.
Olaya ilişkin gerekli materyallerin ve kaynakları öğrencilerle birlikte hazırlayınız.
Örnek olayın tüm aşamalarında nelerin ne kadar süre ile nasıl uygulanacağını planlayınız.
Örnek olay etkinliğinin amacına ulaşıp ulaşmadığını sürekli kontrol ediniz. Bu konuda sorular yardımıyla öğrencilerden dönüt alınız.
Öğrencilerin bu etkinlikten yararlanabilmeleri için olayı iyice anladıklarından emin olun.
Öğrencilerin yanlış yorumlama ve kavramalarını önlemek için yerinde ipuçları veriniz ve düzeltmeler yapınız.
Örnek olay ve konular hakkında öğrencilerin görüşlerine yer veriniz.
Bu yöntemi daha etkili ve zengin kılmak için, öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin örneğin; soru-cevap, demonstrasyon v.b kullanılmasını sağlayınız

Unknown dedi ki...

Örnek Olay Yönteminin Kullanılması
-Dersin hedef-davranışlarına ve öğrencilerin seviyelerine, olgunluk düzeylerine uygun bir örnek olay oluşturulur.
-Öğrencilerin örnek olaylar üzerinde daha bilinçli ve etkili çalışmalarını sağlamak için yönteme ısındırma etkinlikleri yapılır.
-Örnek olay, süreçte görev alacak öğrenciler ve bunların rollerin açık bir biçimde hazırlanır.Gerekirse yazılır. Eğer öğretmen gerçek bir olayın sınıfında tartışılmasını istiyorsa yer zaman ve kişi isimlerini değiştirmeyi unutmamalıdır.
-Olayın dersin amaçları yönünde ve öğrencilerin konudan uzaklaşmadan tartışmalarını sağlayacak ipuçları ve sorular hazırlanmalıdır.
-Olaya ilişkin gerekli materyaller ve kaynaklar öğrencilerle birlikte hazırlanır.
-Örnek olayın tüm aşamalarında nelerin ne kadar süre ile nasıl uygulanacağını planlanır.
-Örnek olay etkinliğinin amacına ulaşıp ulaşmadığını sürekli kontrol edilir. Bu konuda sorular yardımıyla öğrencilerden dönüt alınır.
-Öğrencilerin bu etkinlikten yararlanabilmeleri için olayı iyice anladıklarından emin olunmalıdır.
-Öğrencilerin yanlış yorumlama ve kavramalarını önlemek için yerinde ipuçları verilir ve düzeltmeler yapılır.
-Örnek olay ve konular hakkında öğrencilerin görüşlerine yer verilir.
-Bu yöntemi daha etkili ve zengin kılmak için, öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerini örneğin; soru-cevap, demonstrasyon vb. kullanılmasını sağlanmalıdır.

şenay dedi ki...

örnek olay yönteminde en önemli unsur gerçek hayat ile alakalı olmasıdır. Öğrencilere konuyu sunarken gerçek hayattan yararlanmak lazımdır. Bu da konunu pekişmesinde en büyük etke olmaktadır.

derya dedi ki...

Hemen her alanda rahatlıkla uygulanabilecek ve verimli öğretim sonuçları alınabilecek bir metoddur. Öğrenciler burada problem çözme tekniklerini, işbirliği içinde öğrenme, rol oynama gibi teknikleri de rahatlıkla kullanabilirler.